poniedziałek, 23 sierpnia 2021

Dieta Carnivore - tydzień 0 - objawy autoimmunologiczne przed rozpoczęciem diety mięsożernej

    

 


     Co prawda jestem po zakupach pierwszej partii mięsa grass fed z sklepu beefshop, ale z uwagi że mam do zjedzenie  sporo innej żywności, więc uważam aktualny tydzień za etap przejściowy. W trakcie takiej rygorystycznej diety pojawią się chęci na różne pokarmy tym bardziej, że zawsze lubiłem słodkości czy uczucie sytości co sprawiało, że jadłem dużo ziemniaków. Niestety to węglowodany i często o dziwo miałem uczucie suchych oczu po zjedzeniu takiego obfitego posiłku. Może się to wydawać zastanawiające, ale mam tak od dosyć dawna. Po jakimś czasie ustępuje ten objaw, ale nadal pojawia się "crash" to takim posiłku, uczucie zmęczenia itd.

    Postanowiłem napisać ogólne podsumowanie problemów zdrowotnych co pozwoli na porównanie przed i po diecie. Część z nich będzie bardzo ogólna, ale podkreślam że osoby z chorobami autoimmunologicznymi zwykle mają cięższe skutki niż przeciętne osoby pewnych problemów.

1) Sjogren - choroba autoimmunologiczna od której się zaczęło czyli moja suchość oczu, czasem w jamie ustnej z uwagi na zniszczoną jedną śliniankę przyuszną. Oczywiście o chorobie świadczą przeciwciała w badaniu Ana3 jak i rozpoznanie choroby w szpitalu na Spartańskiej w Warszawie w 2017roku. Widocznym objawem są powiększone trochę ślinianki przyuszne.

2) Hashimoto - choroba o podłożu autoimmunologicznym, pojawiła się gdzieś dwa lata temu jako rozpoznanie, na szczęście w ostatnim badaniu USG tarczycy jej stan wygląda dość dobrze i nie jest zniszczona. Co prawda jest nadgryziona lekko przez przeciwciała, ale jak na razie się trzyma.

Poniżej opisze dodatkowe nieswoiste objawy, które trudno skategoryzować, można powiedzieć są w pakiecie razem z chorobami autoimmunologicznymi:

3) Ciągle zmęczenie - brak energii, właściwie człowiek wstaje zmęczony i ten pierwszy objaw widziałem u siebie w gdy już miałem 27 czy 28 lat. Wtedy jeszcze nie wiedziałem o rozwijającej się chorobie, a podstawowe badania krwi jak morfologia nic nie pokazywały. 

4) Suche oczy po jedzeniu, szczególnie pokarmy z dużą ilością węglowodanów. Słodycze wręcz szybko dawały taki objaw np godzinę po zjedzeniu. Oczywiście udało mi się słodkości ograniczyć już z dwa lata temu z moją próbą diety wegetariańskiej, ale mimo wszystko takie objawy już ze mną pozostały. Dodatkowym częstym objawem po zjedzeniu słodyczy była nadwrażliwość na światło, szczególnie wieczorem. Kolejnym objawem w prawym oku jest czasem gromadzenie się żółtej wydzieliny, która normalnie byłaby łzami, ale ze względu na suchość i lepkość zbiera się i wędruje po powierzchni oka. Sporo również mam mętów w oku.

5) "Strzelające kości" oraz "suchość" w stawach co w tym wieku nie jest jakość specjalne, ale przy chorobach autoimmunologicznych może być nadmiarowe i mogą świadczyć o potencjalnych problemach. Same stawy też czasem pobolewają, nie jest to duży ból, bardziej związany z pracą przy komputerze czy sporcie, ale warto to odnotować.

6) Problemy ze snem. Niestety, ale sen mam często nieregularny co tylko potęguje problemy. Inny ciekawy objaw, który czasem się zdarzał to nocne poty, wręcz całą koszulkę czasem miałem spoconą i nie było to zależne od temperatury w pokoju czy grubością kołdry. Dodatkowo cały dzień często jestem śpiący, a wieczorem przeciwnie mam problemy z zaśnięciem czy budzeniem się w nocy. Blue blockers, korki w uszach, zaciemnione pomieszczenie, ograniczanie komputera dało trochę poprawę, ale nie wystarczającą.

7) Problemy z skórą: przesuszona itd.

8) Problemy z szkliwem co zmusiło mnie do odbudowy większości z nich kompozytem, gdyż miałem startą wierzchnią warstwę co powodowało nadwrażliwość (bruksizm). Szczęście w nieszczęściu, że znalazłem dobra klinikę, która nie naciągała mnie na kilkadziesiąt tysięcy zł za wstawienie implantów czy licówek. Polecam odbudowę kompozytem dla osób z tym problemem, koszt 7 tysięcy też jest duży, ale nie jest to wartość nowego samochodu za implanty. Warto też wspomnieć o nadwrażliwych dziąsłach i krwawieniach dziąseł przy szczotkowaniu itd.

9) Brain Fog - coś co może wiąże się z zmęczeniem, ale mimo wszystko potraktuje temat oddzielnie, gdyż dla mnie to bardziej problem z skupieniem się. Zwykle powoduje więcej błędów przy jakiś pracach czy wolniejsze ich wykonywanie. 

10) Od jesieni do początku wiosny stały katar i podziębienia niezależnie od ilości branej witaminy C itd.

11) Czasem mam nieregularne bicie serca np. jakbym biegał mimo, że leżę w łóżku i nie ma powodu aby biło tak szybko.

Tyle na ten moment, jak mi się coś przypomni to z czasem dopiszę. Niestety po latach człowiek się do części problemów przyzwyczaja i uczy nimi zarządzać na tyle na ile jest to możliwe. Jakość życia kuleje przy chorobach autoimmunologicznych, ale nie powinna być to wymówka by tłumaczyć sobie inne zaniedbania np w nauce, pracy itd. Co więcej uważam że te objawy to raczej nie wiele chorób tylko po prostu wynik globalnego zapalenia w organizmie, więc to pewna loteria jakie to będą objawy.

Powyższe problemy z zdrowiem postaram się rozliczyć mam nadzieję po kilku miesiącach i sam jestem ciekaw czy dieta karniwora cokolwiek da. Wiem, że ograniczenie słodyczy i węglowodanów miało już w przeszłości dla mnie pozytywny skutek przy diecie wegetariańskiej, ale w czasie zimy nie dało się na niej przeżyć. Carnivore to w zasadzie ketoza i czerpanie energii z tłuszczów, więc powinno być lepiej.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz